Jean-François LALONDE, Ph.D., is full professor in the Electrical and Computer Engineering Department at Université Laval. He is also associate scientific director of the Institute Intelligence and Data (IID) at the same institution. Previously, he was a post-doctoral associate at Disney Research, Pittsburgh. He received a Ph.D. in Robotics from Carnegie Mellon University in 2011. His research interests lie at the intersection of computer vision, computer graphics, and machine learning. In particular, he is interested in exploring how physics-based models and data-driven machine learning techniques can be unified to better understand, model, interpret, and recreate the richness of our visual world. To this end, he has published 70 refereed papers which have been cited close to 5,000 times. He is actively involved in bringing research ideas to commercial products, as demonstrated by his 9 patents, several technology transfers with large companies such as Adobe and Meta, and involvement as scientific advisor for several high tech startups.


Jean-François Lalonde, Ph.D., est professeur titulaire au département de génie électrique et de génie informatique de l’Université Laval. Il est également directeur scientifique adjoint de l’Institut Intelligence et Données (IID) dans la même institution. Avant d’entamer sa carrière de professeur en 2013, il était chercheur post-doctoral chez Disney Research. Il a obtenu son doctorat en robotique à Carnegie Mellon University (Pittsburgh, USA) en 2011. Ses intérêts de recherche se situent à l’intersection entre la vision par ordinateur, l’infographie, et l’apprentissage automatique. Il s’intéresse particulièrement à la façon dont les modèles physiques peuvent être combinés aux méthodes basées sur les données afin de pouvoir mieux interpréter, visualiser, et synthétiser le monde visuel. Ses travaux ont été disséminés par le biais de 70 articles scientifiques qui ont accumulé près de 5 000 citations. Il s’implique activement à transférer ses résultats de recherche vers l’industrie, comme le démontrent ses 9 brevets, ses collaborations avec des compagnies telles que Adobe et Meta, et son implication à titre de consultant scientifique pour plusieurs compagnies de haute technologie.